Masterclasses / Het (zelf)portret

Foto: Jan Banning

Het (zelf)portret

Gerlo Beernink

 

Bekijk de foto van Jan Banning in relatie tot het schilderij van Johannes Vermeer. Qua beeldtaal lijken ze identiek maar qua betekenis verschillen ze hemelsbreed. Bij de foto van Banning is het raam gesloten, draagt het meisje een hoofddoek en is ze van Marokkaanse afkomst, de fruitschaal is gevuld met exotisch fruit, in de achtergrond ligt een boek – dagboek, koran?

Al die keuzes veranderen de betekenis van het beeld. Hoezeer het ook lijkt op de vorm van het origineel, het is qua inhoud daar mijlenver vanaf.

Als fotograaf bepaal je wat je in beeld brengt en daarmee stuur je de betekenis. Beelden zitten vol met verwijzingen naar maatschappelijke klassen, beroepen, locaties, mode, gewoontes. Het zijn tijdcapsules vol met symbolen.

In het post-digitale tijdperk is social media niet weg te denken, het vormt een schaduwwereld die (bijna) de echte wereld vervangt. De visuele ervaring is hierdoor sterk veranderd in onze visuele cultuur want wat is echt en wat is fake? Waar in vroegere tijden de beeldmaker bepalend was, is nu het model degene die bepaalt.

Leer van curator Hans Rooseboom en sta oog in oog met originelen in het Rijksmuseum.

Programma

In de masterclass verdiep je je historisch inzicht en leer je reflecteren op de dynamiek van artistieke veranderingen door de eeuwen heen. Je leert kritisch te kijken naar de hedendaagse beeldcultuur en ervaart de immense veranderingen die het maken van beelden heeft ondergaan als gevolg van de technologische vooruitgang.

Door gerichte foto-opdrachten krijg je handvatten hoe je ideeën kunt omzetten in beelden.

Na deze masterclass ben je beter in staat om een portret beter te analyseren en kun je vanuit verschillende perspectieven het portret nauwkeuriger interpreteren, creatiever creëren en van betekenis voorzien.

Dagindeling en planning

Dag 1
Uitgebreide lezing over het (zelf)portret in moderne tijden in relatie tot vroegere tijden door Gerlo Beernink. Verschillende stromingen, stijlen en toepassingen van het zelfportret komen aan de orde door de decennia heen van Hans Memling, Artemisia Gentileschi, Rembrandt, Vermeer, Courbet, Cameron, Rineke Dijkstra, Pieter Hugo tot Cindy Sherman en vele anderen.
De lezing zal je inspireren om een onderwerp voor je essay te kiezen waarin je onderzoek doet naar een bepaald aspect van het portret.
Het maakt je bewust van de verschillende functies van een portret. Een pasfoto heeft als functie een identificatie, het staatsieportret is een formele weergave van een staatshoofd en is ingetogen terwijl een familiekiekje de beleving van een spontaan moment vastlegt voor het familie album en de kunstfoto behaagt of bekritiseert.
Via de mail krijg je feedback op je concept en je maakt portretten die de stelling van je essay ondersteunen.
Tijdens deze dag volg je ook een workshop portretbelichting in de studio in IJsselstein.

Dag 2
Bezoek aan het Rijksmuseum. We gaan de prachtige portretten uit de fotografie-collectie bekijken en nauwkeurig analyseren. Wat zie je? Waar verwijst het naar? Hoe verhoudt het zich tot moderne portretten? Het zal je blik aanzienlijk verscherpen.
We nemen uitgebreid tijd voor feedback op je eerste conceptvoorstel van je essay.
Je krijgt aanvullende opdrachten mee voor de komende lesdag.

Dag 3

Jan Banning is een meester om met licht de betekenis van een portret te versterken. Zijn werkwijze en uitgebreide portfolio vormen het uitgangspunt voor een bloemrijke lezing. Gerlo analyseert zijn werk en wijze van belichten. Je gaat in zijn stijl fotograferen in de studio in IJsselstein en je krijgt opdrachten mee voor de vierde en afsluitende dag.

Wij hopen Jan Banning uit te kunnen nodigen om persoonlijk over zijn werk te vertellen.

Dag 4
Op deze dag presenteer je je portretten en je essay, gevolgd door een levendige discussie.

Je ontvangt een certificaat als je de masterclass met succes hebt afgerond.

Tip! Financiële ondersteuning via werktuig PPO

We willen je graag attent maken op het initiatief van Platform Acct: het Werktuig PPO (Permanente Professionele Ontwikkeling). PPO financiert ontwikkelplannen zoals educatie voor professionals die werkzaam zijn in de creatieve en culturele sector, in dienstverband of als zzp-er.

Cursusdagen

17 sept, 1 okt, 15 okt, 5 nov 2021

21 jan, 4 & 18 febr, 11 mrt 2022

}

Tijd

9.30 – 16.00 uur

Duur

4 dagen, 6 uur per dag
Extra: 4 uur studietijd + 2 uur concept uitwerken + 1 uur privécontact online via Zoom.

Aantal deelnemers

Maximaal 8

Locatie

IJsselstein

Coaches

Gerlo Beernink

Kosten

€  1250,- excl. btw
(€ 1512,50 incl btw)

Incl. bezoek aan de fotocollectie van het Rijksmuseum, zeer veel theorie en powerpoints die je kunt downloaden, lunches in de studio.

Je ontvant een uitgebreide hand-out van 50 pagina’s.

Docenten

portret_Gerlo_Beernink

Gerlo Beernink

Gerlo Beernink is een Nederlandse kunstenaar/ fotograaf. Hij studeerde wis- en natuurkunde aan de universiteit van Nijmegen. Vanaf 1981 fotografeert hij sociaal maatschappelijke onderwerpen voor o.a. de vakbonden, de Groene Amsterdammer, Time-life en Der spiegel. Zijn werk in bekroond met vele prijzen zoals de World Press Award en de Zilveren camera.

Zijn bijzondere interesse heeft de historie van fotografie. In dat specifieke vakgebied geeft hij ook college’s aan het Emerson College, Boston USA. 

Verhalen

Forever young

Gerlo daagt je uit om na te denken over de betekenis en de mogelijkheden van (zelf)portretten.

De keren dat ik mijzelf zie is in de spiegel en die reflecteert al jaren niet meer het beeld dat ik zo graag zou willen zien.

Jonge meiden kunnen zo’n sexy bijtlip maken. Als ik het doe lijkt het op een tia. Zou zo graag weer strak en sexy zijn is plaats lief en lobbig.”

Simone Henken

Waar voor mijn geld

De training vond ik erg interessant omdat het me veel dieper deed nadenken over mijn techniek, mijn beeld en mezelf. Ik was blij met de eerlijke en terechte feedback die ik kreeg. Zeer leerzaam! Het was ook erg fijn om met collega’s over het werk en wat het met zich meebrengt te spreken. Ik was erg blij met de aangeleverde literatuur en de uiteindelijke eindopdracht, die ik niet verklap…  
Waar voor m’n geld gekregen en inspiratie voor meer!

Barbara Zonjee

 

Beter en kritisch denken

Deze masterclass neemt je mee terug in de geschiedenis van het portret, kijkt naar wat er nu is en vooruit naar wat er waarschijnlijk komen gaat. Gerlo heeft ontzettend veel kennis van zowel techniek als de kunstgeschiedenis en laat je opnieuw kijken naar beelden die door de eeuwen heen voor iedereen bekend zijn geworden. En, hoe deze oude beelden een inspiratiebron vormen voor allerlei verschillende beeldmakers, tot op de dag van vandaag.

Gerlo kan hier heel goed over vertellen en reikt je veel artikelen aan om te bestuderen; heel interessant, maar ook best intensief. Alles bij elkaar zet het aan tot beter en kritisch kijken en maakt het bewust van de betekenis van alle elementen die te zien zijn, ook al vallen ze in eerste instantie niet meteen op.

Op deze manier ga je ook opnieuw naar je eigen werk kijken: dat wat je al hebt gemaakt, door de opdrachten die je tijdens deze masterclass en hierna gaat maken. Met elkaar ga je bovendien aan de slag in de studio, puzzelen hoe je bepaalde situaties, emoties en lichtopstellingen verbeeld.

Inspirerend en leerzaam! Hetzelfde geldt voor de analyse van het werk van Jan Banning.

Het heeft mij veel gebracht!

Billie-Jo Krul

Onze overige masterclasses